אינגווארד קמפראד. שם אמצעי: יזמות
קמפראד גדל באזור עני מאוד בשבדיה. במקום לעבוד בחווה של משפחתו, הוא גילה יצירתיות, חדשנות ויוזמה, והפך ליזם כבר בגיל 5, כשהחל למכור גפרורים לאנשים בשכונה. בגיל 7, הוא גילה את הפלא התחבורתי הנקרא “אופניים”, והשתמש בהם בשביל להרחיב את קהל היעד שלו ולמכור לשכנים מרוחקים יותר בשכונה.
אחרי שמכר גפרורים, הוא הרחיב את עסקיו, והחל למכור גם דגים, זרעים וקישוטים לעצי חג המולד, ובמשך גם עטים ועפרונות. במהלך אותן השנים, הוא הגיע לתובנה עסקית חשובה. הוא גילה שהוא יכול לקנות גפרורים בסיטונאות, בכמות גדולה, ולמכור כל חפיסה במחיר נמוך יחסית – ועדיין להותיר לעצמו שולי רווח נאים. התובנה הזאת תנחה אותו לכל אורך חייו העסקיים.
את איקאה הגדולה והמפורסמת הקים קמפראד בגיל 17, והוא עשה זאת בעודו יושב בשולחן המטבח של דודו. 5 שנים לאחר מכן, בשנת 1948, הוא הוסיף לברושור של מוצרי החברה גם רהיטים – והשאר, כמו שנהוג לומר – היסטוריה.
עשיר כמו מלך, חי כמו אזרח
בין השנים 2005-2010, קמפראד נחשב, על פי מגזין פורבס, לאחד מעשרת האנשים העשירים בעולם. בשנת 2009 הוא דורג במקום החמישי ברשימת עשירי העולם על פי אותו מגזין. בשיאו, הונו הוערך בכ-28 מיליארד דולר.
ובכל זאת – קמפראד לא הסתנוור מהון העתק שהרוויח. הוא נהג שנים רבות במכונית הוולוו 240 הישנה שלו, וכשטס, עשה זאת במחלקת התיירים הצפופה. הוא נהג למחזר את שקיקי התה שלו ושמר לעצמו את שקיות המלח והפלפל שקיבל במסעדות שבהן אכל. לעיתים אף נהג להגיע לאיקאה בשביל ליהנות מארוחה זולה.
קמפראד אמר במילותיו: “אנחנו לא נמנעים מלינה במלונות יוקרה רק בגלל סיבות כספיות. אנחנו פשוט לא צריכים מכוניות נוצצות, תארים מרשימים, חליפות או סמלי סטטוס אחרים. אנחנו סומכים ובונים על החוסן, העוצמה וכח הרצון שלנו!”.
התנהלות יעילה – עלות נמוכה
קמפראד דגל בהתנהלות יעילה לא רק במסגרת חייו האישיים. הוא הקפיד לייעל ככל האפשר את פעילות החברה, כך שהיא תוכל להמשיך להציע את רהיטיה לקהל הרחב בעלות כספית נמוכה. בזכות בקרת עלויות דקדקנית, איקאה הורידה את מחיריה ב-2%-3% בממוצע במהלך העשור הראשון של המאה ה-21, וזאת בזמן שהיא מתרחבת בכל העולם.
החזון של איקאה הוא “ליצור חיי יום-יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר”. במי מדובר? באנשים מן השורה, בציבור הרחב, כולל אנשים שלא ניתן להגדיר כ-“בעלי אמצעים”. גם הם רצו ורוצים ליהנות ממוצרים איכותיים בעלות נמוכה. את החזון הזה הגשים קמפראד הלכה למעשה באמצעות ניהול נכון, חכם, קפדני ומדויק של משאבי החברה. כמו שהוא עזר למשפחה קשת-היום שלו בתחילת חייו, כך רצה להשפיע על חייהם של מיליונים ברחבי העולם.
בשנת 2018, חברת איקאה נהנתה מהכנסות בגובה של 43 מיליארד דולר. כיום היא מעסיקה יותר מ-208,000 עובדים בכל רחבי העולם ומפעילה 434 חנויות. אינגוואר קמפראד התחיל בלמכור גפרורים בשכונה ענייה בצפון שבדיה, ומנקודה זאת התקדם עד שבנה את קמעונאית הרהיטים הגדולה והמוכרת ביותר בעולם.