באמצעות חברת ניוז קורפ שהקים במו ידיו, רופרט מרדוק הוא הבעלים של מאות חנויות וחברות פרסום מקומיות, לאומיות ובינלאומיות מהגדולות בעולם כולל בבריטניה (הסאן והטיימס!), באוסטרליה (הדיילי טלגרף, הראלד סאן) ובמגוון מדינות נוספות.
בארה”ב, מרדוק הוא הבעלים הגאה של הוול סטריט ג’ורנל והניו יורק פוסט, הוצאת הספרים HarperCollins, וערוצי הטלוויזיה סקיי ניוז אוסטרליה ופוקס ניוז (דרך תאגיד פוקס). הוא גם היה הבעלים של סקיי ניוז הבריטית (עד 2018), פוקס המאה ה-21 (עד 2019), ו-News of the World שפשטה רגל.
נכון לשנת 2022 מרדוק מחזיק בשווי נקי של 18 מיליארד דולר, ונחשב לאדם ה-31 העשיר בארצות הברית ובמקום 71 מבין האנשים העשירים בעולם. אין ספק שמדובר באיש אשכולות יוצא דופן עם עין חדה ואהבה לתרבות.
תחילת דרכו של רופרט מרדוק
מרדוק נולד במלבורן, ויקטוריה, אוסטרליה, בנם של סר קית’ מרדוק (1885–1952) ודיים אליזבת מרדוק (לבית גרין; 1909–2012). הוא אוסטרלי ממוצא אנגלי, אירי וסקוטי. הוריו של מרדוק נולדו גם הם במלבורן וסבו היה שר פרסביטריאני.
אביו של מרדוק היווה השראה עבור מרדוק הקטן, שכן היה כתב מלחמה ומאוחר יותר איל עיתונים אזורי בעצמו, בעל שני עיתונים באדלייד, דרום אוסטרליה, ותחנת רדיו בעיירת כורים רחוקה. הוא אף היה יו”ר חברת ההוצאה וההחזקה הראלד וויקלי טיימס, ועל ידי כך סלל לבנו את הדרך לגדולה.
חינוך
רופרט מרדוק למד בבית הספר Geelong Grammar School, שם הפך לעורך שותף של כתב העת הרשמי של בית הספר The Corian ועורך כתב העת לסטודנטים. במהלך לימודיו הוא הוביל את קבוצת הקריקט של בית הספר שלו לגמר הלאומי לנוער, ועבד במשרה חלקית במערכת העיתון של מלבורן הראלד (בחסות אביו). זה לא היה סוד שמרדוק טופח על ידי אביו במטרה להשתלט על העסק המשפחתי.
עם סיום לימודי התיכון, מרדוק למד פילוסופיה, פוליטיקה וכלכלה בווסטר קולג’, אוקספורד, באנגליה, שם החזיק פסל של לנין בחדרו וזכה לכינוי “רופרט האדום”. בעודו עדיין בלימודים, מרדוק היה חבר במפלגת הלייבור של אוניברסיטת אוקספורד, כיהן כמזכיר מועדון הלייבור וניהל את בית ההוצאה לאור של שרוול.
ירושה של חברת עיתונים
דרכו של מרדוק להצלחה יזמית החלה בגיל צעיר כאשר נחשף לנבכי העיתונות. בגיל 22, רופרט מרדוק ירש רשת של עיתונים אוסטרליים בעקבות מות אביו בשנת 1952.
בספרו של ג’רום טוצ’יל ‘רופרט מרדוק: יוצר אימפריית מדיה עולמית’, מרדוק הסביר, “גדלתי בבית הוצאה לאור, בבית של איש עיתון והתרגשתי מזה, אני מניח. ראיתי את החיים האלה מטווח קצר, ואחרי גיל עשר או שתים עשרה מעולם לא חשבתי על מקצוע אחר או עולם אחר להתמזג לתוכו”. מרדוק לקח את הירושה של אביו עם חזון להפוך אותה לאימפריית עיתונות, וכך עשה.
איך רופרט מרדוק הפך לטייקון תקשורת?
עוד מתחילת דרכו של מרדוק, רכישות אסטרטגיות שימשו אותו על מנת למנף את העושר והאימפריה שבנה.
15 שנים לאחר ההשתלטות על העסק המשפחתי ובעקבות סדרה של רכישות חכמות ומניבות, מרדוק צבר חברות תקשורת ועיתונים בשווי של יותר מ-50 מיליון דולר.
כיום, מרדוק הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בתעשיית המדיה, עם תחומי עניין עסקיים המתפרשים על פני שידורי טלוויזיה, תכני בידור לעיתונים והוצאת ספרים.
שתי האימפריות שבנה מרדוק בששת העשורים האחרונים – ניוז קורפ (NWS) ותאגיד פוקס (FOX) – מחזיקות בנכסי מדיה מבוססים הפועלים בלא פחות מחמש יבשות.
רופרט מרדוק הוא אלוף העולם במשקל כבד בעולם העיתונות והתקשורת. הוא בנה את האימפריה שלו בעיקר באמצעות שורה של רכישות אסטרטגיות ברחבי העולם.
כבנו של איש תקשורת מצליח ומוערך מאוד, מרדוק גדל בידיעה שהוא ילך בדרכו של אביו. הוא בילה את רוב חייו בהרחבת וגיוון האינטרסים העסקיים של חברת העיתונים שירש, על ידי רכישה של מספר מותגי מדיה בינלאומיים.