ג’ף בזוס (Jeff Bezos) נולד בשנת 1960 לאמא נערה שבהמשך התחתנה עם אביו שאימץ אותו. עד לגיל 10 הוא לא ידע שזהו אינו אביו הביולוגי. את משפחתו תמיד הגדיר כאוהבת ותומכת. מאז ומעולם התעניין בטכנולוגיה, מדע, חלל ורצה לדעת איך דברים עובדים. כילד, בילה רבות עם סבו וסבתו בחווה וסבא שלו נתן לו לעזור לו כבר מגיל ארבע. בשנים הראשונות הוא כנראה לא באמת הועיל בעבודתו, אך הוא העיד כי הדבר השפיע עליו בהמשך הדרך כיוון שלמד שהוא יכול לעשות דברים בעצמו ולהיות בעל תושייה.
בתקופת התיכון הוריו עברו לפלורידה ושם הוא לקח חלק בתוכנית הכשרה בתחום המדעים באוניברסיטה המקומית. הוא זכה בפרסים שונים והמשיך ללימודים באוניברסיטת פרינסטון וסיים תואר בתחום הנדסת אלקטרוניקה ומדעי המחשב.
מיד בסיום הלימודים הוא עבד בחברות שונות וכשהגיע לגיל שלושים כבר היה סגן מנהל בכיר בקרן הגידורDE Shaw & Co. היכולות הגבוהות והכשרון הרב הוביל לכך שחברות רבות רצו לגייס אותו, אך בשנת 1994 הוא עזב עבודה יציבה ותפקיד בכיר וכל זאת כדי להתחיל למכור ספרים באינטרנט.
עלייה בשימוש באינטרנט
בזוס עסק בתחום ההשקעות וידע חדש תמיד ריתק אותו. בשנת 1994 שם לב כי השימוש באינטרנט צמח בשנה אחת בלבד ב-2300%. המספר הזה הדהים אותו והוא הבין שעליו למצוא את הדרך לנצל את הצמיחה ומהר. בשלב זה הוא הכין רשימה של 20 מוצרים שהוא יוכל למכור דרך הרשת וספרים היו בתוכה.
מאז ומתמיד אהב לקרוא ספרים וההיגיון של בזוס אמר כי ישנם כל כך הרבה ספרים טובים בעולם, אבל אף חנות לא יכולה למכור את כולם ואפילו לא חלק קטן מהם. המחשבה הזו גרמה לו להתמקד קודם כל בספרים. הוא ידע שכאשר אין מגבלת מקום לכמות הספרים שאפשר למכור, אפשר להציע ללקוחות את השפע הכי גדול שיש. כדאי לזכור שעד אז לא היו חנויות אינטרנטיות לממכר ספרים ועוד לא היו ספרים דיגיטליים.
עם הרעיון הזה הוא פנה לאשתו ואמר לה שבכך הוא רוצה לעסוק. כדי להתחיל היה זקוק לכספים ראשוניים ופנה להוריו ללוות 300,000 דולר. ההורים שלו שמחו לתמוך בו, אך רק לאחר שהוא הסביר להם מה זה אינטרנט. כשהודיע על פרישתו מהעבודה, הבוס שלו ניסה לשכנע אותו להישאר, אך בזוס ידע שהוא מעדיף להתנסות בהקמת סטארט אפ ושגם אם הוא יכשל, הוא לא יתחרט בעתיד על זה שניסה, אבל אם הוא לא ינסה להקים סטארט אפ, הוא בטוח יצטער על כך בעתיד.
מעניין לדעת כי בזוס גם לא חשב על השם “אמזון” כאפשרות ראשונה. כשעורך הדין שאל אותו מה שם החברה שירצה שתופיע בניירת הרשמית הוא ענה “קדברה” מלשון מילת הקסם “אברה קדברה”. עורך הדין שאל “קדבר” (כלומר – “גופה”) וזו הייתה הנקודה בה בזוס הבין שהוא צריך לבחור שם אחר. את השם אמזון הוא בחר כיוון שזהו הנהר הגדול בעולם והוא סימל עבורו את כלל האפשרויות שיעמדו לפניו.
הצ’יטה לא רודפת אחרי החייה הכי מהירה
מאז ומתמיד בזוס אהב לקרוא ספרים אבל הוא ידע שכדי להצליח למכור אותם, הוא צריך שיתוף פעולה של הוצאות הספרים. הן מעולם לא מכרו באופן דיגיטלי והמשימה הראשונה שעמדה לפניו הייתה לשכנע אותם לעשות זאת. הגישה שלו הייתה ממש כמו של הצ’יטה. כשהצ’יטה רעבה היא לא מנסה לרדוף אחרי החיה הכי מהירה, היא מנסה לתפוס את החיה הכי מהר שהיא יכולה.
מתוך הגישה הזו בזוס לא פנה אל הוצאות הספרים הגדולות ביותר אלא דווקא להוצאות הבינוניות והציע להם עסקה משתלמת למדי. כל הוצאת ספרים ששיתפה פעולה הובילה לכך שעוד הוצאה שמחה לקחת חלק מאמזון. ברגע שהאתר עלה לאוויר, ביולי 1997, בכל פעם שמישהו ביצע רכישה צלצל פעמון המשרד ואנשי הצוות ישר בדקו האם מי שקנה הוא מישהו שהם מכירים. תוך שבועות בודדים הצלצול לא הפסיק אז הם הפסיקו להשתמש בכך.
בחודש הראשון של ההשקה אמזון מכרה בכל רחבי ארצות הברית. הצוות ארז בעצמו את הספרים ועוד לא היו לאמזון אריזות ממותגות. בזוס בעצמו היה נוסע עם הספרים לדואר ושולח אותם. הצוות היה אורז את הספרים על הרצפה, עד שיום אחד אמר לו אחד העובדים שהם צריכים להגן על הברכיים שלהם ובזוס הבין שהגיע הזמן שתהיה להם עמדת אריזה. למחרת הוא דאג לכך ובכך הם לא רק הפסיקו לסבול מכאבים אלא גם הגבירו את קצב העבודה והפכו ליעילים יותר.
להתרכז בלקוח ולא במתחרים
תוך שנים ספורות התמודדה אמזון עם שני אתגרים: בועת הדוט קום ומתחרים עוצמתיים. אנליסטים כינו את החברה “אמזון בום” במקום אמזון קום וניבאו כי היא קרובה לנפילה. באותו הזמן עבדו בחברה כ-300 עובדים ובזוס ריכז אותם ואמר להם שהוא מבין שהם יכולים להיות מודאגים, אבל לא בגלל המתחרים אלא בגלל הלקוחות.
הגישה של בזוס הייתה פשוטה, המתחרים לא עומדים לשלם לאמזון כסף ולכן לא צריך להתרכז בהם אלא הכי חשוב להתמקד בלקוח. לאורך כל הדרך המטרה שלו הייתה להציע ללקוחות שירות טוב יותר, טכנולוגיה מתקדמת יותר ובמחיר אטרקטיבי יותר. התוצאה הייתה הקינדל הראשון. מכשיר קריאת הספרים הדיגיטלי לא התמקד במתחרים אלא רק במה הצרכנים רוצים – מוצרים איכותיים, זולים ושיגיעו במהירות.
כדי לשפר את חוויית הלקוח שלח בזוס אימייל ל-1000 לקוחות רנדומליים ובו שאל אותם מה הם היו רוצים שאמזון ימכרו. התשובות היו מגוונות מאד ואז הוא הבין שאמזון יכולה למכור כל דבר שהיא רוצה. הפתרון היה שם וכך נוצר הקניות הדיגיטלי הגדול ביותר. אמזון הציעה למוכרים למכור את הסחורה שלהם דרך אמזון וזאת ללא כל תשלום. כתוצאה מהמהלך ובעיקר, מהקשבה ללקוח, אמזון הפכה לחברה המובילה בתחום ה-IT.
את תקופת הבועה שרדה אמזון תודות לתזרים המזומנים. לא היה פער בין הכסף שהתקבל לבין הכסף שיצא. אמזון לא החזיקו מלאי ולכן בתקופה בה עסקים רבים נסגרו, אמזון הצליחה לקום. חשוב לדעת שלא תמיד הכל היה פשוט וגם אמזון נחלשו, אך הם יצאו מזה בעזרת הלוואות מהבנקים.
לאסוף מידע ולהבין את הלקוח
בשלב מוקדם הבין בזוס שישנה חשיבות לאיסוף המידע על הלקוח והמשתמש. אמזון החלה לאסוף מידע על הגולשים כדי להבין איך הלקוח פועל, מה הוא רוצה, מה גורם לו לשים את המוצר בסל ומה יגרום לו לקנות. אמזון אספה מידע עצום על הלקוחות וכל זה כדי לגרום לאנשים לבצע החלטות טובות יותר, כפי שהיא ראתה זאת. כתוצאה היא יצרה את המערכת שהציע לגולשים ספרים ומוצרים שיכול להיות שהם יתעניינו בהם. אמזון הכירה את הלקוחות שלה ויכלה להציע להם לקנות מוצרים שמתאימים להם.
חשוב להבין כי החיים של אמזון לא היו פשוטים ובשנים הראשונות החברה הפסידה המון כסף. לכן, אמזון יצאה להשקה בבורסה ובזוס העביר למשקיעים את המסר שהמטרה היא הטווח הרחוק ולא להרוויח רק כאן ועכשיו. בזמן שאמזון יכלה להפסיד כספים, המתחרים שלא יכלו לעשות זאת נסגרו והשאירו יותר מקום לאמזון.
ברגע שלאמזון היה שם, כולם עברו למכור דרך הפלטפורמה. כל עסק שרצה להתחיל למכור ברשת הבין שכולם מכירים את אמזון אבל מעטים מכירים אותו. לכן, הכי נכון ופשוט למכור דרך אמזון והדבר היטיב עם העסקים השונים וכמובן גם עם אמזון.
לגרום ללקוחות לקנות יותר דרך אמזון
אחת התכונות המיוחדות של בזוס היא הרצון לנסות רעיונות חדשים. מתחילת הדרך הוא האמין שבעתיד הוא יתחרט על דברים שהוא לא ניסה ולא על מה שהוא כן ניסה. לאורך השנים היו לא מעט רעיונות שלא צלחו, אך אלו שכן צלחו, הצליחו בענק ודוגמה לכך היא אמזון פריים.
בשנת 2005 יצאה אמזון עם חברות אמזון פריים. בתמורה למנוי בעלות 79$ בשנה יקבל הלקוח משלוח חינם תוך שני ימי עסקים בלבד. זה היה הימור ענק אבל בסופו של דבר, מעל 150 מיליון אנשים הפכו למנויים והדבר לא גרם לאמזון להרוויח יותר כסף באופן ישיר אלא גרם להם להפוך את הלקוחות לנאמנים יותר. ללקוחות נוח יותר לקבל את המוצרים שלהם עד לבית תוך יומיים ולכן הם השתמשו באמזון עבור יותר מוצרים. אין כל ספק כי תוכנית המנויים היא אחת המוצלחות ביותר שהושקה אי פעם. הדבר הוביל לגדילה משמעותית של אמזון ופתיחת מחסני ענק ברחבי ארצות הברית.
משם, ההצלחה רק המשיכה לגדול ובתקופת קוביד 19 נראתה עלייה משמעותית במכירות ואמזון העסיקה עוד עובדים כדי לעמוד בדרישה הגבוהה.
להגיע לחלל או סוד ההצלחה של אמזון
מאז ומתמיד האמין בזוס בעבודה קשה, ביצירה והערכה של הפעולות הקטנות. הוא יצר מדיניות שונה מכפי שהיה נהוג בתעשיות רבות כבר מהרגע הראשון ועד היום ישנם מנהגים שממשיכים לפעול באמזון ויכולים לגרום לאנשים מבחוץ להרים גבה.
לאורך כל הדרך כלל אחד ליווה את החברה והוא לשים את הלקוח במרכז. ההצלחה של אמזון מראה לנו את חשיבות שמירת הערכים המקוריים של החברה.
בפברואר 2021 החליט בזוס לפרוש מתפקיד מנכ”ל אמזון. זה לא אומר שהוא לא ימשיך לנהל את החברה אלא שהוא יהיה פחות מעורב בפרטים הקטנים וזאת כדי לאפשר לו לעשות דברים אחרים שחשובים בעיניו, הגעה לחלל.
מה שתמיד עניין את בזוס היה החלל. מגיל צעיר הוא התעניין בו והיום הוא מתמקד בו עוד יותר. הוא מאמין שהחלל הוא המקום הבא שאנחנו צריכים להגיע אליו ושאם נגיע אליו החיים שלנו יהיו טובים יותר. אימפריית אמזון התמקדה תמיד בעתיד ויצירתה מאפשרת לבזוס להשקיע היום בתחום החלל. לאורך השנים השתמש בזוס בסיסמה: “דברים גדולים מתחילים בקטן” ואין כל ספק שעוד נראה התפתחויות גם בחלל.
12 ספרים שג’ף בזוס ממליץ עליהם
רוצים לדעת יותר על מקורות ההשראה של ג׳ף בזוס? קבלו את רשימת הספרים שעזרו לעצב אותו למי שהוא היום:
- (The Remains of the Day (Kazuo Ishiguro
- (Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies (Jim Collins
- (Creation: Life and How to Make It (Steve Grand
- (Good to Great: Why Some Companies Make the Leap … and Others Don’t (Jim Collins
- (The Innovator’s Dilemma (Clayton Christensen
- (Sam Walton: Made in America (Sam Walton
- (Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation (James Womack and Daniel Jones
- (Memos from the Chairman (Alan Greenberg
- (The Mythical Man-Month (Frederick P. Brooks, Jr
- (The Goal: A Process of Ongoing Improvements (Eliyahu Goldratt
- (Data-Driven Marketing: The 15 Metrics Everyone in Marketing Should Know (Mark Jeffery
- (The Black Swan (Nassim Taleb