מלאני פרקינס נולדה בפרת’ שבאוסטרליה והחלה את דרכה היזמית בגיל צעיר למדי. זה היה רק בגיל 14, כשהחלה למכור צעיפים בשווקים מקומיים, והתגלגל למצב שבו חקרה מתוך סקרנות אישית תוכנות עיצוב שונות בזמן הלימודים שלה (שאותם אגב, כלל לא סיימה).
כיצד ספר מחזור הופך לעסק של מיליארדים?
המיזם הרשמי הראשון של פרקינס – Fusion Books, היה מיזם שהתמקד בספרי מחזור לתיכונים, אותו הקימה גם בגיל מאוד צעיר – 19 בלבד. מלאני פרקינס וקליף אוברכט, שותפה העסקי ובן זוגה, הקימו את המיזם הזה לפני קאנבה, מיזם שתפס תאוצה בבית הספר התיכון וככל הנראה היה גם מה שהניח את היסודות להקמתה.
הרעיון של המיזם היה פשוט: פלטפורמה מקוונת ליצירת והפקת ספרי מחזור לבתי ספר, בצורה קלה ושיטתית. הם למעשה פיתחו תוכנה שהקלה על הליך עיצוב והדפסת ספרי המחזור, ובכך אפשרו לתלמידים ולמורים לשתף פעולה באופן יעיל יותר ביצירת הספרים. משם, המעבר לקנבה היה רק עניין של התרחבות לשוק חדש וערנות להזדמנויות שאז, אף אחד עדיין לא ראה.
על כך, גם סטיב ג’ובס, מייסד אפל כבר אמר בעבר ש”אי אפשר לחבר את הנקודות במבט לאחור, אלא רק במבט קדימה” – ונראה שבמקרה של פרקינס, זה תיאור מדויק למה שקרה.
עמק הסיליקון והמעבר ל-Canva
המעבר מ-Fusion Books ל-Canva קרה על ידי פגישה מקרית עם ביל טאי (Bill Tai), משקיע מעמק הסיליקון שבו פגשה באמצע מפגש נטוורקינג שבו נכחו בפרת’. במהלך האירוע, מלאני לקחה את ההזדמנות לפגוש אותו ולדבר על רעיון עסקי שיש לה, שלימים הפך להיות עסק של מיליארדים.
במפגש הזה, היא עדיין עסקה בפיתוח הרעיון ובחיפוש אחר השקעה להפוך אותו למציאות. היא השפיעה עליו במפגש הזה, וזה הוביל להזמנה מטעמו לפגישה נוספת בסן פרנסיסקו, שם דנו לעומק ברעיונות וגיבשו את תכנית הפעולה. מי ידע לאן הדברים עוד יתפתחו מאז…
ההדרכה ורשת הביטחון שסיפק טאי סיפקו את “כן השיגור” שפרקינס הייתה זקוקה לו, על מנת לקחת את חזונה אל עבר הבמה העולמית.
האתגרים שבדרך
למרות שערך הליבה של קאנבה הוא להיות הכי פשוטה שיש, המסע של קאנבה, החל ממציאת הרעיון ועד להפיכתו למציאות היה מסע לא כל כך פשוט. הוא היה רצוף אתגרים, הן בהיבט מציאת הצוות הטכנולוגי הנכון, הן בנכונות להתמודד עם כישלונות מוקדמים כמו סיקורים עיתונאיים שליליים ופידבקים אינם אוהדים ועוד, בלשון המעטה.
זה עוד מבלי לדבר על האתגרים הטכניים והתפעוליים בפיתוח הפלטפורמה עצמה, כגון בניית ממשק משתמש ידידותי ונגיש וכן יכולות השיתוף והעריכה בזמן אמת. למרות כל האתגרים, ההתמודדות והחוסן שהפגינו מלאני פרקינס והצוות שלה, הובילו להשקת קנבה בהצלחה בשנת 2013 ולהפיכתה לפלטפורמה הנגישה ואחת המובילות בעולם בתחום העיצוב.
הפלטפורמה הידידותית למשתמש שלהם הפכה את העיצוב למותאם אישית עבור כמעט כל סוג עסק ויצירת תוכן, ובכך, הפך לנגיש למיליונים ברחבי העולם.
אז מה הופך את קאנבה למצליחה כל כך?
כיום, קנבה היא לא רק כלי עיצובי אלא תופעה עולמית, המעצימה את המשתמשים עם הממשק הפשוט שלה ומגוון היכולות העצום שלה. המודל העסקי שלה, המציע שפע של משאבים בחינם ותכונות נוספות באמצעות מנוי, חולל מהפכה באופן שבו אנשים פרטיים וחברות ניגשים למשימות עיצוב בעסק. הצמיחה והפופולריות של קנבה מעידות על הערך שלה למשתמשים ביותר מ-190 מדינות.
אם שואלים מה סוד הקסם של קנבה, הוא נעוץ בחזון ברור, שלמען האמת אינו מורכב על פני השטח – אך החברה מקפידה לעמוד בו ביתר שאת בכל פיצ’ר חדש ובכל מהלך שיווקי:
להפוך את עולם העיצוב לפשוט ונגיש לכולם, גם ללא ניסיון טכני קודם.
או בשפת החברה:
“Empowering the world to design”
מלאני פרקינס זיהתה את הקושי של אנשים להשתמש בתוכנות עיצוב מורכבות כמו Adobe Photoshop וראתה צורך ליצור פלטפורמה שתהיה ידידותית וקלה לשימוש. בכך, קנבה הפכה את העיצוב לפעילות נגישה ומהנה, כזו שמאפשרת שיתוף פעולה בזמן אמת ומספקת מגוון רחב של תבניות ואלמנטים גרפיים. זה מאפשר למשתמשים ליצור תכנים איכותיים במהירות ובקלות, וזה מה שהביא להצלחתה הרבה.
וכאן גם נמצא השיעור עבור כולנו: אם מישהו רוצה להצליח עם רעיון כמו שמלאני פרקינס הצליחה, מומלץ שיתמקד בפתרון בעיות אמיתיות של קהל היעד, וביצירת מוצר או שירות שמספק ערך מוסף מובהק למשתמשים.
לא צריך להיות מורכב כדי להצליח
המסע של פרקינס עם קנבה הוא מקור השראה, המראה כי חזון ברור, מסירות בלתי מתפשרת והיכולת להתגבר על מכשולים יכולים להוביל להצלחה יוצאת דופן. מחויבותה למטרות חברתיות, לצד הובלת אחת החברות החדשניות בעולם, מהווה תקדים עבור יזמים שאפתניים ברחבי העולם.
אם הולכים לפי הדרך של מלאני פרקינס, ניתן להבין בקלות כי גם מסע פשוט וצנוע עם רצון להפוך את החיים של אנשים לקצת יותר קלים, יכול להפוך למקור השראה ולהוביל להצלחה יוצאת דופן. זאת בשילוב עם חזון הברור, מסירות בלתי מתפשרת, והיכולת להתמודד עם מכשולים בדרך ותעוזה ללכת עד הסוף – כולם הם מה שיצר את ההצלחה והפכו את החברה למה שאנחנו מכירים היום.